zaterdag 12 mei 2012

Mijn verslag van dit toneel


Het Frans toneel “Coulisses” werd onderverdeeld in verschillende scènes, waar de acteurs zich steeds van hun beste kant lieten zien. Enkele scènes zijn me bijgebleven, omdat ik deze grappig en ontroerend vond. 

De eerste scène waar de acteurs een indruk op mij nalieten, was toen Larissa Geramissimova en Loren Du Rochez achter 2 blokken hout stonden die een douche voorstelde. Deze meisjes zongen in de douche samen en om de beste te zijn. Het zinnetje dat me bijbleef “Je suis sous la douche, je suis sous la douche”. De vertolking en uitspraak van deze twee meisjes was werkelijk indrukwekkend. 

Een andere scène die me ontroerde, was op het moment dat Simon Geerinck zijn liefde probeerde te verklaren aan Barbara De Wit. Simon deed heel hard zijn best, maar struikelde over zijn woorden. Uiteindelijk vroeg hij de hand van Barbara en kuste het verschillende keren. Barbara raakte overtuigd van zijn liefde, er ontstond een mooie zoen. 

Het einde van het stuk vond ik heel mooi gevonden. Iedere acteur verklaarde waarom theater voor hun zo belangrijk is en wat het voor hen betekende. Alle acteurs zaten met hun rug naar het publiek, elk om beurt draaide ze hun naar het publiek wanneer ze hun passie voor toneel wouden verkondigen.
Het Frans toneel in onze school was voor mij een unieke ervaring die ik zal blijven koesteren. De 7 acteurs hebben het er perfect van afgebracht, ik was werkelijk sprakeloos na het stuk. Ze hebben er allemaal veel energie in gestoken en deze energie werd op een geweldige manier overgebracht naar het publiek. Ik zou niet twijfelen om in de toekomst nog eens een toneel mee te pikken, en waarom niet een Frans toneel? 

De acteurs van Coulisses mogen hun toneel ook opvoeren op het theaterfestival “Artscène” in Gent. Ze hebben dit zeker verdiend om op het festival op te treden naast andere groepen. Ik hoop dat ze het toneel evengoed gaan vertolken in Gent!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten