zaterdag 12 mei 2012

Mijn ervaring en de reacties in de media


Op 29 april 2012 ging ik voor de eerste keer naar Bozarsundays te Brussel. Ik had al eerder gehoord van Bozarsundays, elke zondag kun je er terecht van 11h tot 12h voor te genieten van bijvoorbeeld een concert. Bozarsundays is eigenlijk prefect om kennis te maken met concerten en geraakt te worden door artiesten die het beste van zichzelf geven.
Wanneer ik op 29 april 2012 naar Bozar ging, was er de mogelijkheid een pianoconcert mee te pikken. Een jongeman van 17 jaar, genaamd Jan Lisiecki, wou het publiek imponeren met zijn talent voor piano. Het pianoconcert was geweldig, Liciescki is werkelijk een groot voorbeeld voor andere jonge muzikanten. Ik vond het stuk zo mooi, omdat er afwisseling inzat. Het stuk waarin hij Beethoven speelde kon mij het meest charmeren. Deze jongeman had ook geen enkele schrik om het publiek toe te spreken. Frans is niet zijn moedertaal, maar toch stond hij het publiek te woord in het Frans.
Deze pianist omschrijft zichzelf en zijn talent. "Ik herinner me bondig het moment dat mijn handen en voeten geleidelijk op gang gekomen controle en ik was in staat om de piano te zingen. Mijn sterke relatie met de piano begon en ik begon mijn stem te ontdekken. Als ik speel, voel ik dat de magie van de muziek die uit de piano, en ook is de ontwikkeling in mij - ik voel het licht schijnt in mijn hart. Ik ervaar vreugde, geluk, liefde, maar ook verdriet en pijn. En ik heb de sterke wens om het te delen met anderen. "
Jan Liecieski is een groot talent, hij is al meerdere keren in de prijzen gevallen. Hij is bekroond geweest voor zijn poëtisch en volwassen spelen, in de jaren die hij piano speelt heeft hij mooie prijzen in de wacht gesleept. Jan Liecieski won in 2010 “Debut Atlantic, in 2011 “Jeune Artiste des Radios Franstaligen”, in 2009 “Grand Prize” op de OSM-Standaard Life Competition, … . Hij is internationaal doorgebroken, Licieski viel in de prijzen bij zeven internationale wedstrijden in de Verenigde Staten, Italië, Engeland en Japan.
Dit pianotalent is wereldwijd bekend en wordt door het publiek met open armen ontvangen. In de media zijn ze één en al lof over hem. Zijn concerten zijn een groot succes in verschillende landen. Hij wordt vergeleken met Mozart, dit talent is net als Mozart een wonderkind. Op de leeftijd van vijf jaar begon Lisiecki piano te spelen, het zit werkelijk in zijn vingers.
Ik was heel ontroerd en verrast na het pianoconcert van Jan Lisiecki. Deze jongeman kan het publiek zo een mooi concert geven, waar je nog lang blijft van nagenieten. Zijn talent is werkelijk te bewonderen, op een zo’n jonge leeftijd al zo mooi piano kunnen spelen. Een dikke chapeau! Dit concert liet me echt versteld staan, ik zo eigenlijk nog eens zo’n een concertje willen meepikken. Als Lisiecki nog eens een pianoconcert geeft in Bozar Sundays zou het zeker kunnen dat ik een ticket koop. Ik kan besluiten dat het een ware ontdekking was, dankzij deze uitstap heb ik klassieke muziek leren waarderen en zal ik het blijven koesteren! 

Interessant krantenartikel:  http://digitaljournal.com/article/295814

Geen opmerkingen:

Een reactie posten