vrijdag 18 maart 2011

Klassiek: opera 'La Finta Giardiniera’

In het thema klassiek heb ik gekozen voor een opera in Brussel. Ik ga vanavond (18 maart 2011) een opera bijwonen in de Munt genaamd ‘La Finta Giardiniera’. In mijn programma van mijn cultuuruitstappen staat dat ik naar de opera ‘La Bohème’ ging kijken, maar deze heb ik vervangen door de opera ‘La Finta Giardiniera’. Deze opera ga ik bijwonen met mijn zus en nog andere leerlingen uit mijn klas. Namelijk Safa, Margo, Marijke, Silke, Thomas, Mattis, Joren, Robin en Jan. De voorstelling begint om 19.00 maar we worden een halfuur op voorhand verwacht in de Munt.

Van al de uitstappen die we moesten maken, was voor mij een opera het minst bekend. Het is namelijk de eerste keer dat ik naar een opera ga. Ik koos eigenlijk voor deze activiteit omdat het een opera is van Mozart, persoonlijk vind ik de liederen van Mozart iets speciaal hebben. Iets rustgevend eigenlijk. Mijn verwachtingen voor deze activiteit waar eigenlijk wel hoog. Want ten eerste wil ik wel eens weten wat een opera echt inhoudt. Ten tweede ben ik ook benieuwd of dat opera je een verhaal kan meegeven. Of is het enkel zang en toneel met elkaar gecombineerd? Daar ben ik dus zeer benieuwd naar. Ten slotte hoop ik dat deze activiteit mijn verwachtingen min of meer kan bevredigen.

De opera van Mozart ‘La Finta Giardiniera’ was voor mij zeer onbekend. Ik heb wel degelijk al iets gehoord van Mozart. Maar dit waren enkel liederen. Namelijk tijdens de lessen muzikale opvoeding. Mozart was een componist waar iedereen zeer veel bewondering voor had. Hij begon al op vroege leeftijd instrumenten te bespelen. Ik zou Mozart vooral plaatsen in de klassieke stijl. Dus eigenlijk zou ‘La Finta Giardiniera’, een opera zijn met klassieke muziek. Ik weet dus enkel een beetje over Mozart, maar voor de rest zijn het bij mij nog allemaal vraagtekens. Hopelijk kan mijn eerste contact met een opera mij verrassen! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten