donderdag 10 maart 2011

Extra: Het illuseum

Dinsdag 1 maart 2011 ben ik met de 2 humane klassen naar Gent geweest. We vertrokken om 8u30 op parking Zenn-Grill. De busreis naar Gent verliep zeer goed. Onze eerste bestemming in Gent was het illuseum. Als je de naam van het museum hoort denk je onmiddellijk aan illusies. En dit was het dan ook! Toen we aankwamen in het illuseum moesten we allereerst onze jassen en tassen wegzetten, deze hadden we niet nodig tijdens de rondleiding. Voor de rondleiding echt van start kon gaan, gaf een meneer een korte inlichting wat het museum allemaal inhoud en vervolgens vertelde hij ook de planning. Na de korte inleiding moesten we allen naar een klein, donker zaaltje gaan. Hier vertelde de meneer over de evolutie van de dia’s. Dit was zeer interessant! Als special effect kregen we allen een 3D-brilletje, als we dan keken naar de dia’s was dit echt adembenemend. De beelden kwamen naar je toe zoals hij bijvoorbeeld een bloem licht zien. Bij die bloem kwam het binnenste van die bloem gewoon jouw richting uit. In het illuseum is natuurlijk meer dan alleen een klein, donkere kamer. Het museum bestaat ook uit verschillende testjes die allemaal te maken hebben met illusies en gezichtsbedrog. Ik kan me zeker nog vele testjes herinneren. Een test was bijvoorbeeld dat je door een doos moest kijken en zeggen welke kaart vanboven lag: de dame of de heer uit het kaartenspel. Toen ik keek in de doos lag volgens mij de heer bovenaan, maar als ik dan keek vanuit een andere opening lag de dame bovenaan. Heel eigenaardig! Een volgende test: je moest van op een afstand naar een muur kijken en vervolgens zeggen hoeveel bordjes je zag aan de muur. Volgens mij hingen er 4 bordjes aan de muur, maar dat was jammer genoeg een fout antwoord. Aan de muur hingen namelijk 3 bordjes en er was een vierde op de muur geschilderd. Hoe je ogen je toch kunnen misleiden, ongelooflijk! Er stonden ook in de toonzaal verschillende schilderijen en als ik hierna keek, leek het precies of die wezentjes die geschilderd waren echt naar je toe kwamen. Heel akelig! Nadat ik nog vele andere testjes had waargenomen, moesten we terug naar de aparte zaal. Hier werden we versteld van enkele goocheltrucs. Zoals bijvoorbeeld wanneer het publiek een kaart uit het kaartenspel had genomen, hij perfect wist welke kaart het was. Een andere truc was ook dat de goochelaar ons vertelde dat je op school helemaal niet moet kunnen rekenen, je moet gewoon je blokken gebruiken. Heel eenvoudig! A.d.h.v. vier stapels blokken bewees hij ons dat rekenen heel simpel is. Je moet eigenlijk steeds je blokken gebruiken. Na nog andere goocheltrucs liep het bezoek aan het illuseum ten einde. Echt jammer! Het was echt zeer leuk, hoe je ogen je toch steeds opnieuw konden bedriegen. Daar stond ik echt versteld van! 
Als ik nog eens naar Gent zou komen, zou ik niet twijfelen om nog eens het illuseum te bezoeken! Dit bezoek was voor mij zeker geen teleurstelling. Je kon eens goed lachen, wanneer je ogen je steeds voor schut zetten. Het illuseum, een ervaring dat ik nooit zal vergeten!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten