woensdag 16 februari 2011

Extra: Het Magritte museum

In Brussel bezocht ik het Magritte museum samen met enkele andere leerlingen van de school. Op 9 februari 2011 was het namelijk museumdag. We werden verwacht om 9 uur aan het Station van Halle, daar wachten de begeleidende leerkrachten ons op. Rond 9u20 namen we de trein naar het station Brussel-Centraal. Aangekomen in Brussel-Centraal stapten we richting het Magritte museum. Onze rondleiding begon ongeveer om 10u en duurde ongeveer anderhalf uur.

Op deze dag was het dus museumdag, maar je mocht zelf kiezen welk museum  je wou bezoeken. Ik heb gekozen voor het Magritte museum omdat ik al veel gehoord had over deze kunstenaar maar er nog weinig werken van gezien had. In de lessen cultuurwetenschappen van vorig jaar hadden we het heel even over Magritte terwijl we in de klas de kunststromen bespraken. Tijdens deze lessen plaatsten we Magritte binnen het surrealisme. Mijn verwachtingen waar dus zeer hoog, werken van een surrealist gaan bewonderen moet toch spectaculair zijn. Of niet? Ik had al veel gehoord over zijn bekend werk: ‘Ceci n’est pas une pipe’. Ik hoopte dan ook dit bekende werk te kunnen bewonderen in het Magritte Museum. Na in de lessen van vorig jaar geleerd te hebben over Magritte, is er bij mij een soort van drang gekomen om deze werken eens met mijn eigen ogen te zien. Daarnaast wil ik ook heel graag te weten komen waar Magritte zijn inspiratie vandaan haalt. Ik kan dus besluiten dat ik heel benieuwd ben naar zijn werken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten