zondag 5 december 2010

Mijn reactie op de recensie van Matthias Depoorter


Mijn mening over de recensie van Matthias Depoorter. Hij vindt Wim Delvoye een beetje naar de zwakke kant deze keer. Hij komt niet straf uit de hoek. Meneer Depoorter vindt het niet boeiend genoeg om te blijven kijken. Mijn mening verschilt duidelijk met de mening van Meneer Depoorter. Ik vond het aangenaam Wim Delvoye eens op een andere manier aan het werk te zien. Het moeten niet altijd getatoeëerde varkens zijn. Er mag ook tijd gemaakt worden voor vernieuwing. Er zijn drie zalen in Bozar volledig gericht naar Wim Delvoye’s werken. Er waren zowel de schetsen als de uitvoering ervan aanwezig. Het is speciaal dat je ziet wat zijn uitwerking is, dat het niet enkel blijft bij schetsen. Als je iets in werkelijkheid ziet dan is dit toch veel aantrekkelijker. Of niet soms? Dit is alvast mijn oordeel. Ik vond de uitwerking heel mooi en stijlvol. Naast de mooie uitwerking van de schetsen was er in één van de zalen een gebouw nagemaakt. Het was echt heel mooi! Hoe iemand zo precies een gebouw kan namaken. Ongelooflijk! De afwerking daarvan was heel mooi, tot in de details klopte het. Het was briljant. Ik heb daardoor ook veel bewondering voor Wim Delvoye. Het platje klopte perfect, er was een mooie compositie. De uitwerking van de helixen waren zowel in goud als in het zilver. Het leuke hieraan is dat Wim Delvoye altijd maar blijft uitproberen. Wat zal de mensen het meeste aanslaan? Mij kan het allemaal bekoren, de uitwerking is zowel in het zilver als in het goud geslaagd. Na dat ik de kunstwerken van Wim Delvoye had bestudeerd had ik ook veel zin om eens te gaan kijken naar de gotische toren die hij zelf had gemaakt. Ik had het al op de televisie gezien, op het internet en in kranten gezien. Maar nu wou ik het eens met mijn eigen ogen gaan bewonderen. Iets wat in de krant of op internet staat zegt niet zoveel als je het in het echt ziet. De toren bevindt zich op het paleis van Schone Kunsten. Door dat deze mooie toren zo hoog staat versterkt hij de skyline van Brussel. Ik vond het heel mooi daarom wou ik graag een foto met als achtergrond de prachtige toren.
Ik vond de tentoonstelling en de gotische toren heel mooi gevonden en uitgewerkt. Beide boeide me zeer. Ik vond de vormen, lijnen, compositie, … heel juist. Ik vind dat Wim Delvoye’s andere kant zeker mag gezien worden. Ik vind deze kant van hem zelfs mooier, stijlvol en toch zeer speciaal. Als er binnen enkele jaren nog een tentoonstelling zou komen in Bozart rond Wim Delvoye. Dan twijfel ik niet en ga ik er zeker naar toe. Want het was de moeite waard. Ik raad andere aan zeker ook eens een kijkje te gaan nemen. Het is nog niet te laat want de prachtige tentoonstelling loopt tot zondag 23 januari 2011.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten