zondag 5 december 2010

Film: Adem


Categorie: Film
*  Adem
Mijn tweede culturele uitstap ging door op woensdag 3 november 2010. Deze film ben ik samen met mijn ouders en zus gaan kijken in Metropolis in Antwerpen. De filmvoorstelling begon om 19.45 en vond plaats in zaal 1. Ik heb deze film gekozen omdat ik er al zoveel over gehoord had dat ik het nu wel eens met men eigen ogen wou zien. Een Belgische film die zoveel goede commentaar krijgt moet toch de moeite zijn. Mijn verwachtingen waren hoog omwille van de 4 sterren voor een eerste langspeler van Hans Van Nuffel. Daarnaast sprak het thema me ook aan, mucovisidose is een ernstige ziekte die niet geneeslijk is. Ik hoopte dat de acteurs gingen tonen, hoe zij omgaan met zo’n ziekte. Dat ze laten zien dat je niet moet opgeven maar er het beste van maken. Ik had van die ziekte al gehoord voor ik over deze film hoorde. In het programma ‘Hart voor mekaar’ lieten ze ook twee zusjes zien die beide leden aan deze ongeneeslijke ziekte. Deze twee mucopatiënten vertelden hun verhaal aan de kijkers, dit greep me. Die twee meisjes hadden zoveel doorzettingsvermogen. Dit programma zorgde dat een wens van hun uitkwam ‘samen koken met Piet Huysentruyt koken’. Jammer genoeg is één van beide overleden aan deze ziekte. Het andere meisje probeert van haar leven te genieten met volle teugen samen met haar vriend. Het verhaal van deze twee meisjes lijkt een beetje op de film Adem. Vele van de acteurs had ik al eerder gezien op televisie. Zoals bijvoorbeeld Wouter Hendrickx voor mij bekend als Dimitri (Dimi) Tersago vertolkt de rol als assistent-commissaris van Witse in de Vlaamse politiereeks Witse. Tweede bekende acteur is voor mij Marie Vinck bekend als Marie-Claire Rodenburg in de Rodenburgs. Een derde acteur Anemone Valcke voor mij bekend als Vera, zij is de dochter van Matti in de Vlaamse film ‘Aanrijding in Moskou’. Een vierde acteur is Rik Verheye bekend als zijn hoofdrol in de telenovelle Ella waar hij de rol van Anthony De Keersmaecker op zich neemt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten