donderdag 5 januari 2012

Reactie op de recensie van Julie Francq

Op de recensie van Julie Francq wil ik graag mijn reactie op de tentoonstelling uitschrijven. Deze recensent beweert dat Walter Van Beierebdonck in deze collectie enkel aandacht had voor mannenmode. Ik ga deels akkoord met deze uitspraak, want ik vind wel degelijk dat Walter Van Beirendonck ook plaats maakt voor vrouwenmode. Maar ik ga dan wel akkoord dat Julie Francq vindt dat mannelijke poppen vrouwelijke accesoires kregen. Walter Van Beirendonck gaf de mannelijke poppen een vrouwelijke touch, dit is waarschijnlijk zijn visie op de hedendaagse man.

De tentoonstelling kreeg de naam ‘Dream The World Awake’, deze ontwerper laat het publiek meevoeren in zijn wildste fantasiën en droomwereld. Deze collectie van Van Beirendonck heeft een prachtige gedachtenstroom van zijn blik op het leven, dit is ook de mening van deze recensent.

Dream The World Awake is een fantastische tentoonstelling waarin verschillende collecties van deze ontwerper tentoon worden gesteld. De verschillende collecties staan niet kriskras door elkaar, de silhouetten die behoren tot dezelfde collectie worden bij elkaar geplaatst. Elke collectie krijgt ook een naam, zoals bijvoorbeeld Alien Spirits die ook wordt aangehaald door de recensent. Andere toegewezen namen zijn: Fairtales, Techno Crafts,Alternations, Rituals, Actions/ Reactions.

Ik vind het ook zoals Julie Francq een geweldig idee om de poppen te laten ronddraaien, zo kan je alles goed bestuderen. Door de ronddraaiende poppen krijg je het effect op je precies doorloopt op een catwalk. Daarnaast ben ik het ook volledig eens dat het een goed idee is van Van Beirendonck om gebruik te maken van modellen met verschillende maatjes. Waarom is iemand met een maatje meer, minder aantrekkelijk?

Deze recensent vindt de tentoonstelling ook speels en dit is zeker waar, een voorbeeld hiervan is een teddybeer als accesoire van een model. Als je een blik werpt op deze tentoonstelling wordt je verblufft door de verschillende kleuren. Zijn tentoonstelling straalt wel degelijk originaliteit uit!

De silhouetten zijn niet allemaal even draagbaar, maar toch straalt de tentoonstelling! Ik vind deze tentoonstelling een ware ontdekking. Dream The World Awake zou ik in één woord kunnen omschrijven als ‘amazing’. Het is gewoon een ontwerper met zeer veel talent en creativiteit. Ik heb wel degelijk bewondering voor Walter Van Beirendonck, hij zorgt er telkens voor dat het publiek versteld staat. Naast de verschillende silhouetten, kon het publiek ook de werkkamer van deze ontwerper bewonderen en een wand met modellen met kleurrijke, speciale outfits. Als er in de toekomst nog een tentoonstelling van Walter Van Beirendock zou komen, zou ik geen seconde twijfelen om zeker een kijkje te gaan nemen!